Skip to content

Battleligaer du skal holde øje med i 2012

31. marts 2012

De sidste par år har været hektiske for battlescenen. Grind Times storhedstid endte og det gav lidt spotlys til andre battleligaer. Den ene mands død er den anden mands brød, som man siger. En masse nye battleligaer er nemlig sprunget op, og dem du måske kendte i forvejen er bare blevet endnu større.

Jeg vil her forsøge at give mit bud på hvilke battleligaer vi kan forvente os meget af det kommende år og forhåbentlig langt længere fremme i tiden. Jeg vil ikke nævne ligaer som King Of The Dot og Don’t Flop, da jeg i forvejen føler at de er på toppen af sit game. Det kommer til at handle om de ligaer som har mulighed for at blomstre endnu mere op i det kommende år, og lad os da bare tage den uden tvivl allerstørste til at begynde med:

  • KOTD: FRESH COAST DIVISION

Der kan ikke herske nogen tvivl om at den Californiske battlescene er den største i verden. 9 ud af 10 (internationale) battlerappere du hører i dag er startet på scenen netop på grund af de folk der har skabt fundamentet til denne battlescene for mange år siden på den amerikanske vestkyst. Den amerikanske vestkyst havde for alvor sin storhedstid da Grind Time Now WestCoast divisionen var på sit allerhøjeste, men efter flop-eventet Massacre of The Bay eventet gik det ikke andet end ned af bakke for Grind Time.

Det fik canadiske King Of The Dot til for alvor at vågne op til dåd og vise at der fandtes en fantastisk battlescene lidt nord for USA. KOTD har i flere år vist at de er den største og bedste battleliga på jorden. Uden sammenligning. Hvad enten det gælder kvalitet af battles, videokvalitet og deltagende rappere er der ingen der kommer op på siden af den battleliga der i tidernes morgen startede i en lille park i Toronto, men nu fylder Club XS i samme by og øvrige huse forskellige steder i landet.

Men nu sker der for alvor noget på den amerikanske vestkyst igen. Lush One, tidligere præsident for Grind Time WestCoast divisionen, har i samarbejde med KOTD startet en ny battleliga op i Californien. KOTD FreshCoast. Og det tegner virkelig til at blive stort.

KOTDFC holdte forrige weekend sit første event, CIA, som skulle være en god måde at få skudt divisionen igang. Og selvom der var nogle fede navne i blandt som blandt andet Passwurdz, Brixx Belvedere, Franco, Philly Swain og Fredo, så kan jeg allerede nu sige at det ikke kan måle sig med deres kommende event Makaveli. Hvorfor ikke? Jamen, jeg tror da at to ord nok skal beskrive det godt nok:

 DIZASTER VS. CANIBUS

 Ord kan ikke beskrive hvor stor den battle er. Jeg kan dog sige, at jeg fik helt kuldegysninger da jeg første gang så videoen hvor det blev offentliggjort. Den 10. juni sker det i LA. Jeg glæder mig til at følge denne liga, da jeg ikke kan vente til at høre de gode gamle FreshCoast battlere gå til den igen. Det bliver forhåbentlig en ordentlig genfødsel af FreshCoast scenen i USA, og jeg tror ikke der findes nogen der kan gøre det bedre end KOTD.

  • No Coast Battle League

No Coast Battle League er en usleben diamant. Efter Grind Times “død” er det en af de battleligaer i USA som har haft stor fremgang og har formået at få større og større navne til ligaen. No Coast Battle League er fra Columbia, Missouri og er nok ikke ligefrem et sted som skriger hiphop. Det har ligaen i lang tid også båret præg af, og var i en overgang besat af knap så gode rappere. På det seneste er det dog gået stærkt fremad. De har haft besøg af rappere som Madness, Fresco, Cadalack Ron, G Souldier og senest T-Rex som de fleste nok bedst kender fra URL.

I de her dage er ligaen mest besat af de rappere som ikke var top-tier rappere da Grind Time var på sit højeste, men som stadig er det man nok ville betegne som “decent MC’s”. Der er i hvert fald nogle guldkorn ind i mellem, blandt andet rapperen med det grimmeste navn i verdenshistorien, Mr. Biscuit, har overrasket mig positivt.

Der er dog ingen tvivl om, at det største navn de har haft til sit event har været T-Rex der for nyligt battlede G Souldier (en battle i samarbejde med Battle America, som vi kommer ind på senere), og jeg håber at No Coast kan fortsætte den fremgang de har haft indenfor det seneste år. Crowden er i hvert fald altid på plads, og det virker også som om at det er et sted hvor flere og flere rappere kommer til. Ikke nødvendigvis for at få de store battles, men fordi det virker som et fint sted at komme og få lidt respekt og holde sig varm, når man ikke lige er inviteret til et KOTD-event.

  • Battle America

Battle America er et helt yt koncept. Det minder på mange måder om en blanding af Chicago Battlegrounds og URL. Det handler meget om gunbars og jeg tror ikke det er et sted hvor man har den store chance hvis man er en hvid mand fra No Coast Battles. Medmindre man dropper N-bombs som Prophit. Med andre ord: Det er pænt gangster.

Battle America adskiller sig dog fra URL på en speciel måde: Rapperne får kun en enkelt runde, men til gengæld er der dog heller ingen tidsbegrænsning på, så hvis du har lyst kan du rappe i halvanden time uden at nogen stopper dig. Det er på mange måder fedt, men jeg har et lidt ambivalent forhold til den form for battles. Først og fremmest kan 10 minutters gunbars til tider godt føles lidt langt. Dernæst fungerer det i netop den her form for battleliga på den måde, at man ikke får mange chancer for at bevise sit værd. Hvis du så meget som stammer lidt i din fremføring kan publikum have tabt dig fuldstændig, og du får aldrig muligheden for at komme tilbage i battlen igen. Så hvis man ikke er smooth i sin fremføring, så kan man tabe battlen alene på det. På den anden side synes jeg det er fedt, at rapperne virkelig kun har denne ene chance for at bevise sit værd – det sikrer også at alle rappere møder særdeles velforberedte op til battles, og man ser dem næsten aldrig choke.

Jeg tror og håber på at Battle America bliver en af de helt store i det kommende år. Allerede nu har de haft KÆMPE navne med som skaber flere millioner views. Jeg nævner i flæng: Hitman Holla, Goodz, T-Rex, K-Shine. Og jeg er sikker på at der ikke går længe før vi ser navne som Conceited, Arsonal, Hollow The Don, Calicoe, Math Hoffa, DNA, Cortez og lignende.

Tjek i øvrigt op for Pooh Bear og B Magic når I ser Battle America. De er sindssyge!

  • De 3 store fra Australien: Grind Time Now Australia, GOT BEEF? og Real Talk Battles

Australske battles kan være pissefede. Og de kan også være virkelig kedelige. Man sidder lidt med samme følelse som når man ser No Coast battles, hvor man til tider kan føle, at der mangler lidt intensitet og personlighed i de mange battles. De bedste australske rappere er ærligt talt nogle af de bedste i verden, men de middelmådige australske rappere er heller ikke mere end det. Så er australierne gudskelov gode til at flyve internationale rappere til deres land, og så kan jeg love for at der kommer ild i kedlerne!

Selvom Grind Time Now ikke laver meget i USA, så kan jeg lige love dig for at de laver meget i Australien. Grind Time Now Australia laver kæmpe moves. Lad mig bare give et eksempel: I aften battler 360 og Okwerdz hinanden. Så behøver jeg vist ikke at uddybe det. Men udover Okwerdz, så har GT Australia på det seneste også hevet Madness og Dirtbag Dan til landet. Samtidig var det også GTA som gjorde det muligt for 360 at komme til World Domination 2 i Canada, så de ved hvad de har gang i.

Got Beef? var den første af de tre store battleligaer fra Australien som for alvor formåede at lave nogle store battles. Got Beef? står for nogle KLASSISKE battles, 360 vs. Keynote er nok den sjoveste battle i verdenshistorien, mens Justice & 360 vs. Madness & The Saurus også er en sand klassiker. De hev ved en af deres første events både Madness, Dirtbag Dan og The Saurus til landet og har senere hen også givet rappere som Nocando, FLO, Real Deal og Fresco battles. De hev for nyligt også Illmaculate til landet og jeg er ikke i tvivl om at ligaen vil blive endnu større trods stor konkurrence fra øvrige dele af landet.

Den tredje og den mindste af de tre store er Real Talk Battle League, som først for nyligt har fået den respekt de fortjener. Battles med Illmaculate, The Saurus og Chase Moore har været på programmet på det seneste, og i morgen dropper en ny battle med den australske battlelegende, Anecdote. Han battler Manaz (den blinde fyr fra et tidligere indlæg). Jeg må blankt indrømme, at jeg ikke ved hvor mange penge ligaen ligger inde med, så det er svært at forudsige hvor mange store battles de vil have i det kommende år. Men det er en fed liga, den er meget nede på jorden og publikum er altid klar. Hvis de fortsætter stilen som de kører nu, så skal de nok blive store og er i hvert fald et kig værd.

  •  Ground Zero Battles / Prove Yourself

Sidst men ikke mindst vil jeg nævne de to ligaer som er affilieret med KOTD. Prove Yourself er en form for tryout division, hvor rappere, som navnet lægger op til, får en chance for at bevise sit værd. Er man en dygtig rapper, får man formentlig adgang til Ground Zero Battles, som er den liga hvor rapperne der lige mangler det sidste i forhold til KOTD får chancen for at battle. Det er i denne liga du finder mange af de store talenter, der på sigt kan få en stor indflydelse på den canadiske battlescene. Jeg vil ikke skrive mere om disse ligaer, men jeg synes I skal følge dem og blandt andet se på en rapper som Kid Platinum, som har et kæmpe potentiale.

2 kommentarer leave one →
  1. NiklA/S permalink
    31. marts 2012 4:47 pm

    Fedt indlæg, kunne det tænkes du kunne lave et form for oversigtsindlæg over alle de battleligaer der finder med dertilhørende link til YT channel, måske med en kort kommentar om de enkelte ligaer.
    Anden ide: selvom det sikkert er et kæmpe arbejde, ville det være fedt at have et løbende opdateret ‘battlekort’ over de forskellige battleligaer rundt om i verden..
    Over and Out

    • 31. marts 2012 5:12 pm

      Helt sikkert, det vil jeg overveje. Jeg er stadig lidt ny til det her blogging, så jeg er ikke helt klar over hvor mange funktioner den her side rent faktisk har. Men jeg vil undersøge det og forsøge at gøre det så overskueligt som muligt :)

      Tak for respons!

      /m

Skriv et svar

