Skip to content

Hvad skal der ske med battle rap i Danmark?

26. april 2012

Danmark og rap battles

For at tage det helt simple: Der findes to slags rap battles. Der findes den klassiske freestyle rap over beats, som man kender fra Fight Night, og er findes også den nymoderne slags, hvor rapperne i forvejen kender deres modstander og har flere måneder til at skrive deres rim til dem. Det er to meget forskellige stilarter, som på flere måder er meget lig hinanden, men som på lige så mange måder er meget langt fra hinanden.

Først og fremmest: Freestyle battles er hard as a mo’fåcka. Det er ikke nemt at være god til at freestyle, for det kræver utallige timers øvelse at formå at lave rim der kan få publikum op af stolen samtidig med at man formår at levere et fedt flow, gode rim og linjer som giver mening. Jeg har derfor stor respekt for de mennesker som kan det, jeg ville ønske jeg selv kunne finde ud af det. En freestyle battle i Danmark tager som regel udgangspunkt i at rapperne får et emne i den første runde – for tiden også i den anden – og så arbejder man kreativt med det emne i en eller to runder, indtil man til sidst får frit slag. Det handler dog ikke blot om at sige noget klogt om sit emne, det handler også om at vinkle det med et sjovt fokus på sin modstander og muligvis vende det din modstander har sagt mod ham selv. Det er ekstremt svært og kræver utrolig meget af rappernes hurtige tankegang og kreativitet, at svine en mand/kvinde til på den måde.

Den slags skrevne battles som vi i dag kender fra Rap Slam Battles tager også udgangspunkt i at skulle svine sin modstander til. Det foregår bare på helt andre præmisser, for man har flere måneder til at forberede sig på den specifikke modstander. Det giver større mulighed for at udfolde sig teknisk. Ikke blot når det kommer til rim, men også når det kommer til at grave dybere i emner. Man har en større mulighed for at ramme en modstander hvor det gør rigtig ondt, og ikke blot fortælle sin modstander at hans mor er en luder og hans kæreste er en kælling (selvom der selvfølgelig også er plads til det). Den her form for battles er meget moderne for tiden, og har for alvor været kommercielt siden 2006/2007/2008, hvor blandt andet Jumpoff i de to førstnævnte år havde sin storhedstid (ja, der blev skrevet hjemmefra til World Rap Championships, selvfølgelig gjorde der det – men der blev også freestylet!). Det er på denne måde der bliver battlet verden over i dag, og selvom der selvfølgelig stadig bliver holdt freestyle arrangementer, så er det internationalt set i denne form for battles at sponsorerne viser interesse – lige nu i hvert fald.

Er freestyle dødt?

Man kan i dag spørge sig selv om ’The Art of Freestyling’ er død, og det kan kort besvares med: nej. Det er bare ikke den form for battles der er allermest fokus på i øjeblikket. Men der er i den grad ”masser” af tilbud for freestyle-rap interesserede som mig selv. Det var trods alt på denne måde, at jeg først for alvor blev interesseret i battlescenen. Der er ting som MC’s Fight Night, MC’s Battleground, Ordets Magt og lignende arrangementer. Og det er især events som Battleground og Ordets Magt, som giver mig en tro på at freestyle ikke er dødt – i hvert fald ikke i Danmark.

Det er heller ikke dødt set med internationale briller, men de store freestyle-arrangementer, som eksempelvis Scribble Jam (hvil i fred, du elskede event), udebliver. Der er dog stadig events som puster liv i gløderne, og det er eksempelvis ’Tourettes Without Regrets’ i Californien og det ældgamle ’Proud2Be’-event i Canada, som King Of The Dot holder i live. Programmer som Freestyle Friday på BET giver også rappere chancen for at vise de også kan droppe lidt fed rap ’offa the top’.

MC’s Fight Night – på godt og ondt

Uanset hvor meget jeg hader mig selv for at sige det, så går jeg og overvejer ikke at komme til MC’s Fight Night 2012. Jeg har haft så mange gode oplevelser og minder med det event som jeg aldrig vil glemme, men i løbet af de sidste år føler jeg at arrangementet desværre er røget ud på lidt af et skråplan. Et skråplan, som ikke nødvendigvis er selvforskyldt.

MC’s Fight Nights kommercielle succes har haft en stor indflydelse på eventet. Efter 8 Mile blev freestylerap for alvor populært, også herhjemme, og det har selvfølgelig bragt endnu flere tilskuere til MC’s Fight Night som er gået fra at være et lille event i Amager Bio til et kæmpe event i den nu (desværre) nedbrændte KB Hallen. Som en mand der altid har holdt meget af battles, har det været en fornøjelse at se endnu flere mennesker kommer til events og opleve dette fantastiske fænomen. Desværre har dette også bare haft en bagside, der har skabt en form for ond cirkel.

Jeg er nemlig slet ikke i tvivl om, at rappere og rap-entusiaster som mig selv elsker at høre kreative rim, fede punchlines og sindssyge flows. Desværre er det bare ikke det, som nødvendigvis er i højsædet den dag i dag. En af mine yndlingspunchlines nogensinde fra et Fight Night show er PTA’s linje i hans battle mod Jøden:

”Jeg er i dit fjæs som en fucking filipenser / Skal jeg smadre Jøden som en palæstinenser?” – PTA

En punchline, som jeg desværre ikke tror ville få halvt så meget crowedrespons i dag som den gjorde dengang. For den store kommercielle succes, har også gjort at mange mennesker der intet har med rap-kulturen at gøre også kommer for at se arrangementet, hvilket de selvfølgelig er i deres fulde ret til. Mit overordnede indtryk er blot, at mange af disse folk ikke kommer for at høre rap – men for at høre ”stand up-comedians with words that rhyme”, som MadChild ville sige det. Jokes, som gerne skal handle om din mor eller din kæreste.

Det er det, som en stor del af publikum den dag i dag forventer at høre. Og jeg skal da ikke spille hellig, jeg synes da også at det er fantastisk sjovt at høre om en anden rappers mor/kæreste, men jeg vil bare meget hellere høre det hvis det er fremført med kreativitet, der gør jeg ikke føler det er en joke jeg har hørt før. Og der er nogle der besidder denne evne og stadig får succes. Johnni G, Pede B, Mund De Carlo, MC Ollie, Elbanovic, bare for at nævne nogle navne. Og det er overhovedet ikke for at tage noget fra andre rappere, for jeg forstår godt hvorfor der bliver rappet så meget om mødre og kærester. For det er det, som folket gerne vil høre. Min største frygt er bare, om de rappere som ikke nødvendigvis er de mest kendte i Fight Night-regi, men stadig holder et højt niveau, også vil blive ved med at komme igen? Jeg under rappere som Callas, Roar, Dahl, Eco Spasmager og Adi noget succes, for de er virkelig dygtige til det de laver – men de får aldrig den helt store anerkendelse af Fight Night-publikummet. Jeg glemmer aldrig en Fight Night audition jeg overværede i Århus i 2010, hvor Callas bliver seedet 1 – for jeg har sjældent hørt noget freestyle så dope som det. Desværre er der bare en verden til forskel på det som er vigtigt til audition, og det som er vigtigt i bokseringen.

Jeg har været til Fight Night i mange år, og de sidste par år har jeg følt mig en smule malplaceret. Jeg føler at det jeg tidligere kom for at høre, ikke længere er i højsædet. Men man kan ikke bebrejde nogle rappere for at ”adapte” til publikum, og give dem det de gerne vil. Dette skal endelig ikke forstås som en nedværdigelse af nogen freestyle rappere, tværtimod, jeg har så uendeligt meget respekt for det som I gør. Jeg kan bare ikke lade være med at sidde og tænke ”fuck hvor er Rødhætte en fed rapper”, mens han måske bliver buh’et ud af det øvrige publikum. Desværre.

Det må heller ikke forstås som nogen nedværdigelse af Fight Night og organisatorerne bag. Holdet bag disse events arbejder formentlig usandsynligt hårdt for at sætte et utroligt imponerende show på banen år efter år. Jeg sidder blot med en følelse af, at den kommercielle succes måske undergraver det som var essensen i nogle af de første

shows.

 

Hvor vil du så se battles, hvis du ikke skal til Fight Night?

Der er selvfølgelig andre alternativer. MC’s Battleground har jeg desværre været alt for lidt til, men de gange jeg har været til et sådan event har jeg været utrolig imponeret. Det er en helt anden stemning end til Fight Night, hvor jeg nyder at se battles på en helt anden måde. For det ligner, at rapperne nyder meget mere at stå på scenen. Jeg vil foreslå alle mennesker at tage til en af disse events hvis man får chancen, for sjældent har jeg oplevet noget så afslappet, tilbagelænet arrangement. Og udover det, så viser rapperne bare for alvor hvad de er gjort af. Se bare på en Spasmager, som aldrig har været i KB Hallen, men som gang på gang lægger MC’s Battleground deltagerne ned.

En ting har dog taget Danmark med storm på det seneste. De skrevne battles. Lad os da bare tale om dem.

 

Rap Slam Battles

Jeg elsker Rap Slam Battles. Som nævnt mange gange tidligere har jeg fulgt denne form for battles i en evighed, og jeg er lykkelig over det er kommet til Danmark. Det har taget godt og vel ~4 år for dette fænomen at komme til Danmark, efter det for alvor blev kommercielt i USA i 2008. Det er KÆMPE i resten af verden. Bare se på Sverige, som den 12. maj holder O-Zone Battles 2 års jubilæum (holla hvis du har en billet du skal af med) med flere af de største internationale navne på battlescenen overhovedet. Det overrasker mig en del, at der er gået så længe før dette koncept blev taget til Danmark, men interessen har siden ankomsten til landet vist sig at være kæmpestor.

Men hvorfor er det så populært? Først og fremmest fordi det er så nyt herhjemme. Jeg har den fornemmelse, at mange herhjemme rent faktisk følger med i de internationale battleligaer, og at mange mennesker rent faktisk har ventet på at konceptet skulle komme til vores eget land. For denne form for battles giver begrebet ’battlerap’ en helt ny dimension.

Denne helt nye dimension er ekstremt interessant for folk, der måske sidder med samme følelse omkring det meget kommercielle og moderne MC’s Fight Night. Til en battlearrangement som dette, handler det ikke blot om jokes. Det handler om at fremvise sine skills som rapper og evner som tekstskribent på en helt anden måde end tidligere set i danske battles. Det giver rappere mulighederne for at stikke dybere til hinanden – at bringe en form for tilsvininger af sin modstander, som man ikke tidligere har set i danske battles. Du får netop denne mulighed for at undersøge hvordan du virkelig kan grave din modstander ned. Er det ved at tale om modstanderens karriere, er det ved jokes, er det bare så simpelt som at outrappe en anden person? Der er mange aspekter der afgør battles som disse. Når jeg ser og hører battles fra Rap Slam Battles’ events, sidder jeg med fornemmelsen af at jeg ikke er den eneste som har savnet denne form for, på nogen måder, mere sofistikerede battles.

En helt anden ting som gør en ting som Rap Slam Battles populært er den store alsidighed blandt de forskellige deltagere, og den store mulighed for at give nye rappere chancen. Der er et utal af dygtige rappere i landet, som jeg er sikker på altid har haft lyst til at battle, men som ikke har haft evnerne eller lysten til at vise det frem i en freestyle battle. Det har bragt nogle kendte og etablerede ansigter på banen, jeg havde eksempelvis aldrig troet at jeg skulle se eksempelvis Loke Deph eller Pede Gøbb i en battle. Kunstnere, som allerede inden deres optrædener i Rap Slam Battles er kendt for deres musik og stilarter. Jeg er ikke i tvivl om, at dette vil være med til at bringe endnu flere store navne til de kommende events.

Denne form for battles giver dog også muligheder til de rappere, som aldrig har slået igennem i Fight Night-regi, se bare på Daniel, PatrickLinky (som nok skal blive dope i det her), Eco og Callas, men også de rappere som i forvejen har slået sig navn fast på den danske battlescene. Johnni G, Mund De Carlo, Balthasar, Ollie, bare for at nævne nogle stykker.

Et af de største problemer som Rap Slam Battles kommer til at slås med, er intensiteten i battles. Det danske sprog er et svært sprog til denne former for battles. Vi besidder ikke halvt så mange ord som eksempelvis det amerikanske sprog, og vores sprog er ikke halvt så syngende som svenskernes. Det giver os allerede her nogle problemer, da vi ikke har et beat at lægge os op ad som kan hive publikum med. For en af de vigtigste ting i en battle som denne er at fange publikums interesse, og for at gøre det er man nødt til at opbygge en form for intensitet og atmosfære i rummet der skal gøre op for denne mangel på beatet. Formår man ikke dette, kan det hurtigt komme til at virke meget kedeligt og man kan nemt tabe publikum og den almene rap-entusiast.

Jeg håber for alt i verden, at succesen for Rap Slam Battles fortsætter, og at arrangementerne fortsat bliver større og større. Det vidner i hvert fald om en grad af succes, hvis man ved sit blot 3. event formår at fylde Rust op med så mange mennesker, at man føler der er for mange mennesker, og at ens 4. event foregår på Roskilde Festival.

 

Hvad vil der ske med den danske battlescene i de kommende år?

Hvad der kommer til at ske er umuligt at spå om, men meget skal gå galt hvis ikke Rap Slam Battles (eller en anden battleliga med samme format) kommer til at leve mange år endnu. Den store interesse for disse events har allerede vist sig, og hvis flere engelsksprogede rappere viser sig at være dygtige nok til det, kan man jo håbe på at vi kan få den danske battlescene udbredt endnu mere ved at få inviteret en eller flere af disse engelsksprogede rappere med til internationale events.

Hvis vi dog skal have endnu mere anerkendelse internationalt, kræver det også at vi følger svenskernes trend og får flere sponsorer ind over disse events. Det kræver et stort internationalt navn at skabe lidt international hype omkring os danskere. En international battle med et af de helt store navne ville give uden tvivl give Rap Slam Battles et utroligt stort antal views på YouTube. En ting, som kun vil sætte gang i hjulene på den danske battlerap scene.

Jeg er ej heller i tvivl om, at den danske freestylescene vil leve længe endnu. Jeg håber endelig ikke, at nogen vil tro at jeg foretrækker den ene for form battle mere end den anden. Tværtimod. Det var freestyle battles der for første gang gjorde mig interesseret i alt det her, og det er ved freestyle battles at mit hjerte ligger.

Jeg er sikker på, at MC’s Fight Night events nok skal fortsætte i mange år endnu, for de arrangementer de leverer, er gang på gang imponerende. Det er ikke alle steder i verden, at man kan samle så mange mennesker omkring 16 talentfulde MC’s  der skal freestyle rappe en hel aften. Primo Entertainment har fået fat i nogle fantastiske sponsorer, og med den pose penge de hvert år skyder i arrangementet som sponsorpenge skal nok blive ved med at trække talentfulde rappere til arrangementet.

En ting er helt sikkert, jeg skal i hvert fald til endnu flere MC’s Battleground arrangementer i det kommende år end jeg tidligere har været og jeg vil foreslå alle at gøre det.

Dette skal ikke forstås som en kamp mellem de forskellige stilarter inden for battles. Lad os alle kæmpe for at holde battlescenen i live, for det er nogle dygtige mennesker der står bag arrangementerne, som ligger liv og sjæl i det her. Ligeledes gør deltagerne, og de fortjener alle respekt for det de laver.

 

3 kommentarer leave one →
  1. Sum1 permalink
    27. april 2012 11:17 am

    God læsning! Hmmm… er der plads til en liga til i DK? 4 events på to år, er ALT for lidt jo. Titlen som champ er også desværre ødelagt før den er uddelt for første gang, hvis du spørger mig. Hvad er begrundelsen for det humme og gøbb lige skulle battle om et titelshot? Hvorfor så ikke en af de andre der har battlet to gange? Og.. Hvorfor smider battleground ikke en skreven battle ind her og der? Og kommer der troværdige gun bars i dansk battle regi? Bliver spændende de næste par år! Fed blog’

  2. 27. april 2012 2:38 pm

    @Sum1: 4 shows på to år? Hvis vi kigger på Rap Slam Battles, så vil vi fra september 2011 til december 2012 i alt have afviklet 2 shows i Aarhus, 1 i KBH, 1 på Roskilde, 1 i Aarhus og endnu 1 i KBH; dvs. 6 shows på 15 måneder.

    Desuden begynder vi også at inkorporere diverse battles på andre jams rundt omkring i landet i løbet af året, så det skal nok blive fedt.

    Og ja, valget af humme og Gøbb om 1st cont. spottet kan selvfølgelig diskuteres, men en subjektiv vurdering fra os som arrangører gjorde, at netop de 2 navne blev valgt. Men tro mig, når den 1. champ kåres i KBH til december, vil det være mere end fortjent – for det er ikke dårlige rappere, der mødes i den anden 1st cont. battle i Aarhus til efteråret :-)

  3. 20. maj 2012 6:13 pm

    Ang. afsnittet om Fight Night.. Hvorfor er du så bange for at sige, at det helt reelt er “rapperne”, der er blevet dårligere? Det har jo for fa’en intet med publikum at gøre. Du siger, at du ikke vil “tage noget fra rapperne”… nej, vor herre bevares, det ville da være skrækkeligt. Lad os nu bare kalde en spade for en spade.

Skriv et svar

