Skip to content

RSB @ Roskilde: Pede Gøbb vs Ole Omkvæd

30. maj 2012

Holy shit, der er en kun en lille måned til dette års Roskilde Festival starter, og hvilket brag det helt sikkert bliver med diverse hiphop navne på dette års plakat. Jeg kan personligt ikke vente med at skulle se Blitz The Ambassador, Roots og Royce Da 5’9, men en ting jeg heller ikke kan vente på er et arrangement ved dette års skatescene – nemlig ”Rap Slam Battles #4 – Going Orange”.

Det er på papiret et imponerende event som Luxshan og Steffen har fået stablet på benene, med nogle store navne både fra den danske og svenske battlescene. Og store navne, som jeg personligt ikke havde regnet med at skulle høre i en battle af denne slags.

Op til dette års Roskilde Festival vil der derfor komme en ordentlig røvfuld optakter, som sætter fokus på netop de battles som Rap Slam Battles kan præsentere ved dette fjerde arrangement. Og lad os da bare starte med en stor en – mandagens første, sidste og eneste battle:

  • Pede Gøbb vs. Ole Omkvæd

Pede Gøbbs plads ved denne event var næsten selvskrevet – som nuværende ’københavnermester’ efter at have slået Humme ved sidste event, er han for tiden øverst på skamlen af det her danske game. Hans modstander kom dog som en kæmpe overraskelse for mig, han skal nemlig møde ingen ringere end: Ole Omkvæd/Ole D/Oliver Ravn/Ham du kender fra Kinski. Hvem havde lige set den komme?

De fleste der læser denne blog i ny og næ, har jeg fornemmelsen af er folk som har et forholdsvis godt kendskab til den danske og internationale battlescene, og derfor også har et godt kendskab til Oles battle fra MC’s Fight Night 2002. Men lad os da for en god ordens skyld lige tage et godt gensyn med den:

Et sjovt tilbageblik til en noget speciel men meget underholdende battle, der viser at Ole i den grad kan freestyle, mens selve battlerap elementet lige mangler – i hvert fald i denne battle! Men der kan ikke herske nogen tvivl om, at Ole er en mand der bliver speciel at følge til Rap Slam Battles’ eventen. Han besidder en kreativitet som ikke mange danskere kan hamle op med. Det har man tydeligt kunne se på hans tidligere projekter, eksempelvis Freestyle Freakshow med Per Vers og hele Kinski-CD’en ligeledes med Per Vers. Han er en mand som i den grad kan finde ud af at lege med ordene og jeg håber at han kan bevise det ved Rap Slam Battles også.

Jeg forestiller mig at Ole kommer med en tilbagelænet og afslappende stil, som ikke er set til Rap Slam Battles før. En selvsikker mand, som viser os en leg med ordene som ikke hidtil er set i denne form for battles på dansk. Jeg håber også, at vi kommer til at opleve nogle af mandens freestyle evner når vi mandag på Roskilde Festival rammer skatescenen, det kunne være fantastisk at høre nogle flere freestyles og flips til Rap Slam Battles, og hvis der er en som kan stå for dem, så er her i hvert fald et godt bud.

En ting som jeg frygter for Ole er dog, at publikum ikke kommer til at føle hans stil. Manden er ikke nogen normal rapper, og jeg går med forestillingen om at det kan ende med at blive både fugl og fisk, når det rammer publikum. Enten vil publikum elske det eller også vil de være musestille. Jeg håber på det allerførste. Chancen for at Ole overrasker mig med en hel anden stilart end jeg forestiller mig eksisterer jo stadig, men det er også derfor det er så daaaamn svært at bedømme en rapper som ikke har battlet på denne måde før.

Pede Gøbb derimod, har allerede i løbet af de sidste par events fået samlet sig en god håndfuld erfaring når det kommer til denne form for battlerap. Det var en tydeligvis sulten Pede Gøbb, som tilbage i marts måned tog titlen som kongen af København, da han vandt Rap Slam Battles’ første contendership battle over Humme, og gjorde sig klar til en ‘finalekamp’ mod en endnu ukendt modstander. Derfor er det ej heller overraskende, at netop Gøbben har fået en plads på dette års Roskilde Festival. En meget ‘theatrical’ men stilsikker rapper, der har sin helt egen stil hvad angår disse former for battles. En på flere måder ‘syngende’ vokal, men samtidig på mange måder aggresiv fremføring af sine linjer.

Jeg er sikker på det er en superoplagt Gøbb, som stiller op til dette års festival. Allerede for flere måneder siden gjorde han det klart hvem han skulle møde, da han namedroppede Ole i et besøg hos Go’ Morgen Danmark. Jeg er slet ikke i tvivl om, at han i hvert fald er godt forberedt – hvem ville ikke være det, når man får muligheden for at battle ved så stort et event? Shiieeet.

Men hvem vinder?

For fanden mand, jeg ved ikke engang hvorfor jeg stiller mig selv det spørgsmål, for den her battle er halvumulig at forudsige på forhånd. Jeg forestiller mig, at Pede Gøbbs levering er noget som rammer det feststemte Roskilde publikum rent, og som helt sikkert kan skabe en stemning blandt de mange tilskuere.

Jeg tør dog på ingen måde at vide mig sikker, da jeg glæder mig som en i helvede til at høre hvordan Ole har tænkt sig at rappe ved dette års skatescene. Kan han overraske alt og alle, og rent faktisk tage sejren? Hvad tror du?

Jeg håber og er sikker på at vi får en pissefed battle. Jeg er sikker på at Ole D ikke kommer til at skuffe, uanset hvilken stilart han lægger for dagen. Jeg glæder mig som et fucking lille barn til Roskilde, og især til en battle som denne!

LETS GET READY TO RUMBLEEEEE!

3 kommentarer leave one →
  1. EtildetC permalink
    30. maj 2012 7:45 pm

    Du er seriøst for flink af og til, Morten.

    • Low permalink
      30. maj 2012 9:42 pm

      .. og du er for wack af og til, Bille.

Skriv et svar

