Skip to content

RSB @ Roskilde: RimLigheden vs humme & Benjah

8. juni 2012

BOW! Vi fortsætter hermed med den næste optakt til dette års Rap Slam Battles event på Roskilde Festival – ”Going Orange”. Denne gang tager vi en af tirsdagens to battles, og det er en af de battles jeg glæder mig allermest til.

  • Humme & Benjah vs. RimLigheden (Mund De Carlo & Balthasar)

Balthasar og Mund De Carlo kender vi begge fra det første Rap Slam Battles event nogensinde i Århus. Begge to viste højt niveau, og viste tydeligt at de havde lavet deres hjemmearbejde ordentligt og var klar over hvordan man skulle gribe tingene an i en battle som denne. Jeg var spændt på at se begge MC’s, der begge to har etableret sig som dygtige freestyle-rappere, i dette format og jeg må sige at jeg var imponeret af begge. Balthasar endte dog med at tabe til Pede Gøbb i en battle hvor jeg stadig er i tvivl om vinderen, mens Mund De Carlo rev Julaw fra hinanden.

I det andet ringhjørne finder vi to rappere som ikke tidligere er kendt fra battleverdenen – i hvert fald ikke udelukkende – humme & Benjah. Humme har jeg aldrig tænkt på som en battlerapper, men en rigtig musiker. Og en dygtig en, endda, mest kendt for sit arbejde med Solo Solito. Det til trods for, at han også har deltaget i diverse freestyle battles. Humme har allerede slået sit navn fast på den danske Rap Slam Scene, efter han rev hovedet af Kenneth Crack i hans første battle, men desværre gik en smule ned i niveau i hans næste battle mod Pede Gøbb, hvor sidstnævnte kunne kalde sig vinder af denne 1st Contendership battle.

Hans makker, Benjah, er så vidt jeg er orienteret ikke en decideret battlerapper, jeg mindes i hvert fald aldrig at have set ham i en freestyle battle før – men hey, correct me if I’m wrong. Men Benjah er uden tvivl en dygtig rapper og er blandt andet også kendt fra sine features med Pede B, blandt andet på sidstnævntes album ’Stadig Beskidt’. Jeg har også tidligere set Benjah blive omtalt som ’Kongen af din mor jokes’ på RapSpot, så lad os da håbe at der er nogen af disse i vente! Udover det, så besidder Benjah et højt teknisk niveau, senest demonstreret på både hans SPOL OP! For Sorte Får cypher samt Pull Up TV. Han er samtidig meget aggressiv i hans måde at rappe på, og jeg er sikker på at de to ting bliver en farlig cocktail for enhver rapper i det her Rap Slam sammenhæng.¨

Jeg er sikker på, at det her bliver en god battle. Jeg er faktisk sikker på, at den her battle samt Daniel & Low vs. Eco & Ollie bliver arrangementets to bedste battles, netop fordi man kunne mærke at deltagerne ved hvad arrangementet handler om, og selvom man ikke har hørt Benjah i dette format før, er jeg sikker på at hans rimniveau og aggresivitet ikke vil falde igennem. Tværtimod. Udover det, så tror jeg også at disse 2 vs 2 battles bliver højdepunktet blandt disse events, da det giver meget større muligheder for at folde sig ud og underholde et feststemt Roskilde-publikum, og give disse (mig selv inklusiv) nogle større overraskelser i sine runder, end man kan ene mand.

Men hvem vinder?

Muligvis er det hele promo battles, men jeg vil stadig prøve at give mit bud på hvem jeg tror vinder denne battle hvis den reelt set skulle bedømmes:

Mund De Carlo og Balthasar.

De to herrer kender hinanden rigtig godt i Struglaz, og så vidt jeg er orienteret bruger de sammen utrolig lang tid på at rejse landet tyndt for at undervise i nogle ”rap-skoler”. De kan ikke undgå at komme meget tæt på hinanden (pause) og det tror jeg også kommer til at smitte af i denne battle. Det virker som to mennesker der klinger rigtig godt musikalsk, og det samarbejde de tidligere har haft og stadig har vil utvivlsomt blive en meget vigtig del af denne 2 vs 2 battle – naturligt nok. Jeg er sikker på at de to herrer vil være ekstremt forberedte, og jeg kan ikke forestille mig andet end et brag af en performance fra disse to. De virker, set udefra, som rappere som er god til at passe i de forskellige former for rap, både på sange, i freestyle og i deres tidligere Rap Slam Battles. Det tror jeg giver dem en fordel, som gør at jeg tror de formentlig vil hive en sejr hjem. Men lad os nu se.

Man skal nemlig ikke undervurdere deres modstandere på nogen måde. Hvis humme rammer niveauet fra hans Ken1Crack battle kan han være helt ufatteligt morsom. Det er en svær performance at toppe, men jeg er sikker på at han kan overgå sin performance fra Pede Gøbb battlen, hvor jeg synes at humme led et klart nederlag og ikke imponerede mig på samme måde som i hans debut. Hvis Benjah spytter som jeg vil forestille mig at han gør, skal dette hold dog på ingen måde undervurderes. Trods de mange ord om MDC & Balthasar er jeg ikke i tvivl om at denne battle vil blive tæt. Jeg tror at Benjahs stil (i hvert fald den jeg forestiller mig) kommer til at være meget hårdtslående og kommer til at passe godt ind i rammerne ved et Rap Slam event. Han er i hvert fald en af de enkelte rappere jeg glæder mig mest til at høre i dette format. Jeg har svært ved at udtale mig om holdets teamdynamik, da jeg ikke har hørt humme & Benjah sammen før (pause… igen), men jeg er sikker på at de vil overraske mig.

Hvad tror du?

LETS GET READY TO RUMBLEEEEE!

No comments yet

Skriv et svar

