Skip to content

RSB @ Roskilde: Nota Bene vs Jacob Hallgren

19. juni 2012

Så er der ikke så damn lang tid til Roskilde Festival og de efterhånden meget omtalte Rap Slam Battles, der finder sted i opvarmningsdagene. Vi varmer også lidt op til dem her på bloggen med nogle, og her kommer optakt nummer 3 ud af 5. En optakt til battlen mellem Jacob Hallgren og Nota Bene.

Navnet Jacob Hallgren ringer måske ikke nogen stor klokke i folks ører når det bliver nævnt – det gjorde det i hvert fald ikke i mit, da jeg fik at vide hvem der skulle battle hvem til Rap Slam Battles – Going Orange på årets Roskilde Festival. Men efter at have researchet lidt på manden er det tydeligt, at han er en kunstner som ved hvad han laver med ordene – også selvom han ikke er rapper.

Jacob Hallgren har vundet DM i Poetry Slam 2012, og fra de klip jeg har set med ham må jeg indrømme at han er en utroligt underholdende mand og det var en fornøjelse at lytte til hans Poetry Slam. Han er utrolig kreativ og hans måde at lege med ordene på kan give associationer til Per Vers’ lyriske univers, selvom de to kunstnere er vidt forskellige i det de laver.

”Sådan en aften gælder det virkelig om at bruge den rigtige artikel, så man ikke ender op med et fælleskøn. Eller mere problematisk: et intetkøn. Og man må jo nok erkende, at det jo kun er på grund af den manglende kommatering i ens kærlighed at man sidder der – eller at man ikke tør slå en bindestreg”. – Jacob Hallgren

 

 

Jeg er spændt på at se, hvordan Jacob Hallgren har tænkt sig at folde sig ud, når det kommer til Rap Slam Battles, for han skal møde en utrolig dygtig modstander. Vil han være rapper eller vil være poetry slammer? Vil han slamme sig gennem sine vers, eller vil han folde sig ud på en Mark Grist-agtig måde (poetry slammer fra England, bedst kendt fra sin battle mod Blizzard), og overraske alt og alle med sin evne som battlerapper krydset poetry slam? Jeg håber på det sidste, for ellers tror jeg at Jacob Hallgren kan møde store problemer, når man møder en så teknisk dygtig rapper som Nota Bene er. Jeg er sikker på at Jacob Hallgren nok skal blive et spændende bekendtskab ved skate arealet på Roskilde Festival, og jeg håber på at komme til at høre nogle underholdende ordlege ala dem han har givet smagsprøver på i ovenstående Poetry Slam. Det handler i hvert fald om at holde ørerne åbne, når Jacob Hallgren går i gang, for at få fat i det hele!

Modstanderen, Nota Bene, er dog en kunstner af en helt anden slags. Lad mig være ærlig: Jeg har aldrig rigtig lyttet meget til dansk rap, og derfor har tidligere aldrig sat mig ind i, hvad Nota Benes musik egentlig er. Jeg har tidligere hørt nummeret ’Farvel Pia’ med Dialekten, men først for nylig hørte jeg nummeret ’Solstik’ med Nota Bene, og damn, hvad er jeg gået glip af! Siden da har jeg researchet mere og mere, og jeg glæder mig som fanden til at se Nota Bene til Rap Slam Battles. Som en kommentar på YouTube siger: ”knivskarpt flow og en fed stemme”, og det må man sige. Især verset han spytter til Echo Out TV må siges at være knivsparkt, og viser en fed battle-attitude som jeg håber han tager med sig til Roskilde Festival.

 

Nota Bene er teknisk dygtig, og har en meget karakteristisk og gennemtrængende stemme som altid er vigtig i denne form for battles. Det tror jeg bliver vigtige faktor, der gør at han for alvor kan være med til at give Roskilde-publikummet noget at give den op for.

”Og jeg har hul i maven – og et oversavet kladdehæfte

Med good shit til både Gucci-kids og gadeknægte

Musikaliteter, input til din badehætte

Ingen usle industrielle tunes på pladen, næ-næ!” – Nota Bene

Kan Nota Bene overføre sit niveau fra sin musik til sine battles, så tror jeg vi har at gøre med en knivskarp Rap Slam Battler i fremtiden!

Men hvem vinder?

Nota Bene, Nota Bene og Nota Bene. Jacob Hallgren er uden tvivl underholdende og dygtig i sit fag, og jeg tror også han bliver en fremragende entertainer til Rap Slam Battles, men hvis man skulle oddse på en sejr ville jeg helt sikkert lægge mine penge på Nota Bene. Jeg tror ikke på, at Jacob Hallgren i en ikke-promo battle ville have mulighed for at slå en etableret rapper som Nota Bene, med de evner han besidder.

Alt i alt er det dog et meget underholdende match-up – jeg forventer at blive imponeret af begge kunstnere, og jeg tror ikke jeg bliver skuffet.

Ses vi på Roskilde? FUCK YEAH.

Skriv et svar

