Skip to content

RSB @ Roskilde: Daniel & Low vs Eco & MC Ollie

23. juni 2012

Om under halvanden uge står vi alle i (forhåbentlig) solskin ved ‘Street City‘ (flot navn) på årets Roskilde Festival. Og for satan, jeg glæder mig til onsdagens battles ved Rap Slam Battles’ event ‘Going Orange‘. Der kommer nemlig den battle, som jeg nok personligt glæder mig allermest til. Daniel & Low vs. Eco & MC Ollie. Jeg er slet ikke i tvivl om, at dette nok bliver en af eventens mest underholdende battles. En battle mellem de to tagteams, som på allerbedste vis har vist os hvordan man gør river et modstanderhold rundt, og en battle mellem flere MC’s der tidligere har arbejdet sammen på diverse tracks. En battle mellem to tagteams, som har vist sig som værende blandt de teknisk bedste rimere ved Rap Slam Battles, men samtidig er to meget forskellige hold.

Daniel & Low har uden tvivl været to af de absolut mest underholdende navne ved Rap Slam Battles. Jeg kan lige så godt påpege, at det sidste jeg hørte fra Rust da jeg forlod ‘København er vores’-eventen var ‘Fuck, Daniel og ham den anden var syge!‘, og ingen tvivl om det. De var syge. Allerede i deres første battle i Århus mod PatrickLinkY & KT viste de hvad de var lavet af, og tog – med alt respekt – deres modstandere ud i stor stil. Det på trods af, at jeg troede battlen havde været meget tættere. De formåede både i Århus og København at lægge linjer på bordet der var teknisk vel udførte samt en masse jokes, der i den grad fik publikum med.

“Om jeg tror, det bliver nemt? Haha. Det må være din spøg. De to stangslikkere kommer til at udgive mange uduelige derom handlende EP’er for at bearbejde nederlaget. Men, det giver dem sgu nok ikke flere likes på FaceBook. Muthafuckas!” -Low

Som jeg har skrevet i et tidligere indlæg, så har de nogle sjove vinkler til battles, og på trods af at de ikke tagger latterligt meget, så fremstår de alligevel stadig som et hold. Daniel kan rime 31273912 ord på hinanden – ligesom Low – og gør det også, mens Low har en – som PTA sagde det – ufattelig sjov fremtoning ala Nils m Skills fra Norge, der gør at han kan få publikum i grin allerede inden punchlinen. Det er vel de færreste der har set deres battles, som glemmer “Alt det kluns er I for små til“-linjen.

“Sig, at jeg hader dem. Inderligt.” -Daniel

Jeg har dog en enkelt udfordring til Daniel & Low. Jeg tror ikke på at I kan rime 250 gange på “Bare battles blogger bedst“!

MC Ollie & Eco er et uden tvivl dødbringende hold. De viste i deres hidtil eneste battle, at de er blandt toppen af poppen af det her game. Især Eco, som nævnt tidligere, imponerede mig sindssygt. Hans “Hvad fuck er det du ligner?“-scheme er det hidtil bedste, der er brugt i Rap Slam-sammenhæng, og er af klar international klasse. Hvilket man også kan se på kommentarerne på YouTube, der høster mange thumbs-ups.

Holdet komplimenterede hinanden utrolig godt, og viste mod Adi & Callas at der skal meget til at nå deres niveau. De taggede – ærligt talt – helt fantastisk, og måden de overlappede hinanden på var med langt større succes end jeg havde turdet forestille mig, for et hold der stiller op til sin første tagteam-battle. For selvom det kan se legende let ud, så ved man også at det kræver en vanvittig god timing at få det til at lyde fedt, og der kan ikke herske nogen tvivl om, at Eco & Ollie fik det til.

Den eneste dråbe malurt i bægeret jeg har er, at jeg følte at Eco trak holdet en smule qua sin levering. Men MC’s Fight Night-champen MC Ollie er bestemt ikke dårlig til det her – tværtimod. Det blev til tider en smule hakkende i leveringen, hvilket er risikoen når man går fra at flyde på et beat til pludselig at skulle battle helt acapella. En smule mere flydende levering, og jeg tror at holdet vil blive endnu skarpere end de var i deres første battle.

“Vi går så hårdt til dem at Low begynder at klippe sit hår og Daniel opdager at han må droppe popmusikken, læse sine lektier og prøve at bestå en HF – selvom det kan være svært.” -Eco

Og jeg har også en forestilling om, at Ollie kommer til at være endnu skarpere, når det går løs. Han har hidtil høstet meget hæder via sine Fight Night battles, men når man får chancen for at optræde på Roskilde Festival tror jeg også at man stepper sit ‘game up a notch’. Og hvis det sker, så bliver holdet MEGET svært at slå.

Det er svært at forestille sig, hvad der kommer til at ske i den her battle. Men en ting er sikkert: den bliver damn interessant. Eco har tidligere arbejdet sammen med Low, der har lavet meget musik sammen, og senest havde Daniel en feature på Eco’s nye EP, ‘Alter‘, som du i øvrigt bør tjekke op for. Derfor er det også to hold, som kender hinanden utroligt godt, og derfor bliver der helt sikkert også gået lidt personligt til den mellem de forskellige rappere.

Men hvem vinder?

Jeg har meget svært ved at give et bud på det, men hvis Eco kan holde sit niveau fra første battle og Ollie skruer en smule op for leveringen, så tror jeg muligvis at Eco & Ollie har en lille fordel. Jeg tror nemlig det kan blive en fordel, at have større tagteam-samarbejde når det kommer til Roskilde – blandt en masse feststemte mennesker, og mennesker der måske ikke har oplevet disse battles før. Som nævnt i en tidligere blog, så gør selve ‘taggingen’ det muligt at overraske publikum på en anden måde, end man kan i en single battle. Daniel & Low har nemlig haft den tendens med ikke at tagge for meget (hvilket de selv gjorde grin med i København), og det tror jeg muligvis kan blive en akilleshæl for dem på årets Roskilde Festival.

Som I nok ved, så kommer de forskellige battles dog ikke til at blive bedømt på Roskilde Festival. Men det kan jeg love jer for de bliver lige her på bloggen, når Roskilde Festival er slut!

For fanden, hvor jeg glæder mig! På onsdag kommer femte og sidste optakt. Her varmes der op til battlen mellem danskerne Spirited Sage & J-Spliff vs. Henry Bowers & Shazaam fra Sverige.

2 kommentarer leave one →
  1. 24. juni 2012 12:36 pm

    gay

    • Low permalink
      24. juni 2012 6:15 pm

      Kunne ikke være mere enig.

Skriv et svar

