Skip to content

5 rappere som burde battle igen

28. juli 2012

Bare battles er tilbage efter en kortere sommerpause, med blandt andet en omgang Rap Slam Battles @ Roskilde Festival på programmet. Jeg har længe tænkt på hvilke battlerappere jeg godt kunne tænke mig at se på battlescenen igen, og lad mig da endelig dele mine tanker med jer!

Bo-Rat/Borat

Borat er en rapper fra den amerikanske vestkyst. Han er kort sagt noget af en legende på freestyle-scenen, der har clashet med de største navne, uden dog nogensinde at have vundet nogle større arrangementer. Han er den samme type freestyler som eksempelvis The Saurus, nemlig den meget underholdende joke-fortællende multirimende sindssyge rapper, der kan rive en modstander fra hinanden.

Han har tidligere deltaget i arrangementer som Scribble Jam uden at vinde og Tourettes without regrets, og han har altid formået at imponere mig. Han har tidligere også battlet iCON the Mic King hvor han siger ”I will fuck your wife with a butterknife / While looking you in the face telling you you suck at life”, hvilket er en linje som altid har siddet fast i hjernen på mig. Hvis den mand rammer sit topniveau, så er der ikke mange mennesker som er bedre freestyle battlerappere end han er.

Hans battle med Franco fra et event kaldet 16 bars i Californien er dog en af de bedste battles jeg nogensinde har set med ham, og der er så mange quotables at jeg nærmest ikke vil ødelægge noget for jer – jeg synes blot at I skal høre den og nyde den her.

Men hvorfor battler han ikke i dag? Jeg frygter lidt, at det er på grund af nogle af de street battles han lavede i London tilbage i 2007 mod henholdsvis Kulez og Saint. Dengang var det acapella freestyle battles, og der var ikke noget (officielt) med at skrive sine linjer hjemmefra. Og han faldt igennem. Stort. Som battler tror jeg det har været et kæmpe slag for ham, og det er virkelig ærgerligt, for han er en fantastisk battler der kunne være et frisk pust på battlescenen i dag.

Possessed

Possessed er mest kendt for sine WRC-dage, hvor han sammen med Reain/Whashisface i 2006 lagde resten af den freestylende engelske battlescene i graven i WRC-kvalifikationen. Han var den klart bedste på holdet, og trak konstant sit hold op fra en Whashisface som var noget svingende i sit niveau. Det gjorde også, at de vandt kvalifikationen foran blandt andet deres crew-medlemmer fra Freestyle Masons, Respek BA og Stig.

Det gav dem en tur til Las Vegas, hvor de tabte finalerne med 1-2 til Illmaculate & The Saurus, som blev 15.000$ rigere på den bekostning. Possessed og Whashisface valgte dog ikke at stille op i WRC-kvalifikationen det efterfølgende år, og man må sige at en mand som Possessed har været savnet lige siden hans sidste battle.

Han er nemlig vanvittigt dygtig, hans freestyles og rebuttals er knivskarpe, han er aggressiv og han kan rime like a må’fucker. ”Fuck it I never stop / You’re trying to hit me with a verse with no puns/Puns like Terror Squad”, er blot et enkelt eksempel på hvad man dengang kunne forvente af den mand – nemlig intelligente men underholde punchlines med et højt teknisk niveau, som kom flyvende fra manden.

”Yo this may be shocking / But I’ma put Lady Sovereigns deformed brother in a baby’s coffin!”

I dag battler han ikke, han laver musik med sit crew Rhyme Asylum som i øvrigt er utroligt dope og så er han blandt de tosser som råber ”RHYME ASYLUUUUUM” i 9/10 Don’t Flop videoer. Hvis man kunne få ham tilbage til battlescenen ville det være fantastisk – jeg tvivler dog meget på det sker igen nogensinde.

Jin

Hvis du ikke kender Jin, så har du noget at samle op på. Han har nemlig et væld af dope battles i bagagen, og det ville være en skam ikke at kende til dem (men hey, det er også sådan noget jeg er her for!).

Jin har vundet utallige battles gennem tiden – og han har endda også vundet store mængder af penge på det. I 2005 var han Fight Klub Champion, hvilket dengang var ret stort. Fight Klub har en stor betydning for hele denne form for ’skrevne battles’, og er helt klart også en af grundstenene i URL. Fight Klub-bæltet havde han dog ikke længere, da han tabte en battle til udfordreren Serius Jones (som skal battle igen til Summer Madness 2 hos URL),  i en battle med 10.000$ på højkant. For real. To uger efter vandt han dog de penge igen. I en ’lille’ Fight Klub Championship-turnering vandt han nemlig 50.000$ ved Mixshow Power Summit afholdt i Bahamas. Her slog han Professor Green (ham englænderen med de grimme tænder… eller, der er selvfølgelig ret mange af dem) i finalen, og tjente røv mange penge på det.

Jin er også medlem af Freestyle Friday Hall of Fame, da han vandt de famøse battles 7 uger i træk. Det gjorde ham utroligt populær, og på baggrund af dette blev han optaget i Ruff Ryders, hvor det ikke blev nogen stor succes.

Hans seneste battle var mod Iron Solomon i 2007, hvor han blev SLAGTET. Siden da har hans navn været nævnt en del gange på denne moderne battlescene, primært i forbindelse med Illmaculate og Dizaster. Illmaculate kaldte Jin ud i WRC-kvalifikationen i 2007, og efterfølgende har Dizaster kaldt ham ud utallige gange. Jin gik med til denne battle mod Dizaster, på en betingelse: han fik en battle mod Illmaculate. Battlen skulle finde sted ved et af Grind Time Westcoasts BOLA-events, men Jin bakkede ud af begge battles last minute, til stor ærgrelse for alle os battle-seere.

At få ham tilbage kunne dog være sindssygt interessant, eventuelt i en battle mod Dizaster. Det ville bringe lidt af det her hadske element tilbage i battles, som har været savnet på det seneste. Jeg tvivler dog meget på det sker, medmindre SMACK kaster en masse penge efter ham.

Soul Khan

Hvis du har fulgt battlescenen de sidste par år, så kan du ikke have undgået at støde ind i Soul Khan. Den jødiske rapper, som har battlet hos både Grind Time, King Of The Dot, Don’t Flop og URL – og sikkert en hel del andet.

Manden havde sin debut hos Grind Time i deres NY-division, da han ved et af de første NY-events battlede den asiatiske rapper Yellow Rat Bassterd – som blev revet i stumper og stykker, af en noget overraskende dope og veloplagt Soul Khan, som man før denne battle ikke havde hørt meget omkring. Han var i hvert fald helt ukendt for mig. Manden fik overbevist mig om at han var dope, da jeg hørte linjen ”I get my swerve on – you just Tokyo drift” i battlen.

Siden den battle har han haft utallige modstandere, store som små. Blandt de allerstørste kan nævnes Cortez, QP, Madness, Deacon Frost, Rone & ZM og senest J Fox i en URL battle. Noget af det der gør Soul Khan så speciel er det at han kan skifte mellem alle disse ligaer, og stadig formå at ”adapte” til hver en enkelt, hvad enten det er KOTD, Grind Time eller URL. Især i URL har han formået at være lidt en ’golden white boy’.

I dag battler Soul Khan ej heller, da han i stedet vil fokusere på sin musik. Han har udtalt, at battlerappere som laver musik ofte bliver sat i en speciel bås, og han vil ikke falde ind under denne. Ærgerligt for alle os der elsker at se hans battles, men snyd endelig ikke dig selv for at høre hans musik – for det er faktisk sindssygt fedt.

Og så den danske…

Fantomet

Fantomet er en af mine absolut yndlings battlerappere fra Danmark nogensinde. Jeg har altid syntes han har været vanvittigt dope, med nogle sjove linjer udført med utrolig stor sikkerhed og høj teknisk snilde. Og det er endda kun i freestyles.

Men det er helt tydeligt, at han ikke kun er dygtig til freestyles. Jeg har altid godt kunne lide hans musik (noget af det mere end andet) og der kan ikke være nogen tvivl om at manden kan skrive nogle fede linjer. Jeg har også hans acapella-input fra tiden kort før ’De 8 Bedste’ liggende, da man dengang skulle stemme om hvem deltagerne skulle være til arrangementet. Der er et ret godt bevis på, at manden også kan rappe uden et beat.

Kunne det lade sig gøre at få Fantomet til at deltage i Rap Slam Battles tror jeg ikke bare det ville være et scoop for arrangørerne, at få sådan et forholdsvist kendt navn med. Jeg tror også, at det ville være et frisk pust til hele den danske battlescene, og få en mulighed for at få endnu flere af de større og velkendte danske navne med.

Luxshan & co, make it happen!

4 kommentarer leave one →
  1. 30. juli 2012 11:23 am

    Superfed liste, du har jo sindssyg knowledge om obskure battlere jeg vil jeg tjekke op for asap. Jeg begyndte først at tjekke op for written battles igen da jeg så Iron Solomon tage Ness ud (og jeg stoppede med at se dem da Iron Solomon tog Jin ud).

    Anyways, jeg vil selvfølgelig allerhelst se Per V battle en eller anden, men fra det store udland er jeg nok mest ked af Dumbfoundead ikke battler mere, jeg synes han havde en rigtig fed kombination af gode linier, flow, opfindsomhed og afslappet attitude som jeg forbinder med (rigtig) westcoast mc’ing. Supernatural kunne også være interessant, måske mest i tagteam.

    • 30. juli 2012 4:14 pm

      Hey, tak for de pæne ord, det varmer sgu når det kommer fra en så hiphop kyndig mand. Har faktisk linket til din blog i et tidligere indlæg eller to, for at det ikke skal være helt løgn.

      Helt sikkert, Per V ville være mere end fantastisk, Pede B vil heller ikke skade. Jeg går dog lidt og håber på at Fantomet kunne finde på at vende tilbage igen, derfor blev han valgt den her gang, men der kommer helt sikkert et part 2 af dette indlæg med alt den positive respons :)

      Supernat er faktisk ikke umuligt. Han har for nyligt udtalt, at han kunne finde på det hvis pengene var der – så man må håbe at SMACK smider nogle dollars på bordet og får ham til URL, men så bliver det desværre ingen tagteam. Tror dog ikke det kommer til at ske, desværre.

  2. jakobk permalink
    10. august 2013 9:22 am

    Er det muligt at høre det du har med Fantomet fra ‘de 8 bedste’?

  3. 22. oktober 2014 1:49 pm

    Your style is unique compared to other folks I have read stuff from.

    Thanks for posting when you have the opportunity, Guess I will just book mark this site.

Skriv et svar

